Ga naar de inhoud
Home » Nieuws » The Curse of Knowledge

The Curse of Knowledge

Horeca Vakcollege Leermeester

Afgelopen week is er weer een mooie dag geweest! Vanuit de koksopleiding bedrijfsbezoeken gehad naar Carl Siegert en Schmidt Zeevis. Top om te zien hoe blij iedereen er van werd! Met deze dag dus ook weer een situatie gecreëerd waarbij kennis wordt overdragen, want dat is natuurlijk het hoofddoel 😊

En dat is – anders dan normaal – het topic waar ik het graag over wil hebben. Vandaag dus geen focus op: hoe zorgen we voor meer gasten, die vaker komen en die meer besteden. 

Kennis delen is magisch

Vandaag wil ik graag stilstaan bij het overdragen van kennis. Want niet alleen wij zijn daar met het Horeca Vakcollege dagelijks mee bezig, ook bij jou op de horecawerkvloer vindt overdracht van kennis vast plaats. Dit is in ieder geval van cruciaal belang bij het oplijnen van nieuwe medewerkers, zodat zij zelfstandig in staat zijn om werkzaamheden te verrichten die zij daarvoor nog niet, of onvoldoende konden.

En dat is wat ik het mooiste vind van  het zijn van een “kennisoverdrager”. Zodra je start met het begeleiden van iemand, op welke manier dan ook, dan ontdek je dat je door alleen maar tijd en aandacht te geven aan diegene, je in staat bent om kennis door te geven, zodat diegene iets kan wat hij/zij daarvoor niet kon, en waar mee je dus een lange termijn verbetering creëert. Je kunt er namelijk vanuit gaan dat iets wat iemand aanleert, in principe qua kennis voor een hele lange tijd in het hoofd van die persoon achterblijft. Door kennis te delen, vermeerderd het. Dat vind ik zo fantastisch!

Wat als het niet lukt?

Maar…kennis delen, coachen, begeleiden: het is een vak! Of het nu de begeleiding is van een klein kind, een stagiair, een kok in spe of een horecaondernemer die wil leren hoe hij meer omzet kan maken: er geldt altijd de regel dat hoe beter en duidelijker je de kennis overdraagt, hoe beter het eindresultaat zal zijn, en hoe meer profijt er zal zijn.

En daar zit nog wel een addertje. Want wat als het niet zo lekker loopt? Wat als degene die de kennis overgedragen krijgt, deze niet goed gebruikt? Niet doet wat je verwacht? Niet de taken en werkzaamheden uitvoert op de manier en in het tempo wat je verwacht? Wat dan?

Dan is natuurlijk de eerste vraag die je jezelf stelt: waar ligt dat aan? Waarom pakt hij niet op wat ik hem gevraagd heb? Ik was toch duidelijk? Of niet?

The Curse of Knowledge

Om je beter inzicht te geven in hoe je een betere begeleider, coach of leermeester kan zijn, is het belangrijk te beseffen dat er zoiets bestaat als The Curse of Knowledge. Je zag deze term al in de titel. Ik vind het een bad-ass titel, als ik eerlijk ben. Volgens mij de beste Curse (vloek) die je kunt hebben.

The Curse of Knowledge ontstaat als je je niet meer goed kan voorstellen hoe het is om de kennis die je hebt NIET te hebben. Hierdoor sla je stappen over in je uitleg en ontstaat er een onduidelijke, incomplete instructie naar degene waaraan je de kennis overdraagt. Om het je duidelijker uit te leggen heb ik een leuk filmpje voor je over het klaarmaken van een pindakaas-jam boterham:

Bron: https://youtu.be/Ct-lOOUqmyY

In dit filmpje wordt het heel duidelijk dat als je iets overslaat in de instructie, dit kan leiden tot een heel ander eindproduct, dan dat JIJ in je hoofd hebt. Dit gebeurt om de simpele reden dat jij weet hoe het eindproduct (de puzzel) eruit zou moeten zien, maar dat degene aan wie je kennis overdraagt eigenlijk werkt aan een puzzel waarvan hij niet weet wat het moet worden.

Denk je eens in hoe lastig het kan zijn om een puzzel te maken, waarvan je niet weet hoe de afbeelding eruit ziet, hoe groot hij zou moeten worden en welke vorm hij wordt?

Het is daarom extreem belangrijk dat je geen aannames doet in de overdracht van je kennis en er juist van uit te gaan dat je nooit te grondig kan zijn in je instructie en je uitleg.

Praktische tips

Omdat er weer ontzettend veel kennisoverdracht nodig is in de horeca, heb ik een aantal praktische tips om je te helpen bij het overdragen van die kennis.

1. Heb geduld, tijd en aandacht.

Soms is het lastig om te begrijpen waarom iemand het nog niet begrijpt. Dat is dus die Curse of Knowledge, dus ga ervanuit dat als iemand het niet goed begrijpt, jij het gewoon niet goed hebt uitgelegd. Door dit als standpunt vast te blijven houden wordt je vanzelf een betere leraar en snap je dat er tijd en aandacht nodig is om de kennis op een juiste manier over te dragen.

Heb geduld en weet dat je uiteindelijk beloond wordt als je doorzet en samen werkt aan een goede overdracht van kennis.

2. Begrijp het niveau van je leerling

Naast het geduld hebben, is het ook belangrijk dat je weet wie je publiek is. Zo kun je je veel beter verplaatsen in en de taal praten van je leerling. Hoe beter je weet wat de juiste manier van kennis overdragen is voor jouw specifieke toehoorder, hoe gemakkelijker je resultaat behaalt.

Daarnaast is het natuurlijk goed om even aan te voelen hoe goed je leerling openstaat voor het ontvangen van kennis. Is diegene wel gemotiveerd? Heeft hij wellicht andere obstakels of drempels waar hij tegenaan loopt en wat ervoor kan zorgen dat het allemaal niet lekker loopt.

Zorg voor een open gesprek en ondersteun in de randzaken die nodig zijn om als leerling ook goed de kennis te kunnen ontvangen.

3. Wees heel duidelijk en concreet

Deze spreekt wellicht voor zich, maar stel jezelf steeds de vraag of je niet concreter kunt zijn. Hoeveel is “een beetje”? Wat bedoel je met “alle tafels”? Ook die op het terras of niet?

Werk met duidelijke instructies: Wie, Wat, Waar, Waarom, Hoe en Hoeveel? Geef instructies in MEETBARE orders en geef aan wat de PRIORITEIT is. Wat moet er eerst gebeuren en wat erna? En Waarom?

4. Gebruik voorbeelden en visualiseer

Door voorbeelden te gebruiken en dingen in de praktijk uit te leggen, is het veel gemakkelijker te begrijpen wat je bedoelt. Je weet zelf dat vertellen hoe je een stuk zalm grilt en en voordoen hoe je het doet al heel veel verschil maakt. “Learning on the job” is echt het effectiefst, maar wel met ruimte voor het maken van fouten en het evalueren van de opgedane kennis. Doe het voor, doe het samen en laat het de student zelf doen. 3 stappen. Werkt op de basisschool, werkt ook bij jouw kok in spe.

5. Herhaal

Deze weet je waarschijnlijk wel: “de kracht van herhaling”. Door steeds opnieuw aandacht te geven aan je leerling(en) en hen op verschillende manieren en met verschillende voorbeelden de stof uit te leggen, zorg je ervoor dat deze beter blijft hangen en beter begrepen wordt. 

Leer beter lesgeven

Met deze praktische tips kun je natuurlijk al een eind komen. Even wat zelfevaluatie en reflectie van hoe jij als leraar je werk doet en hoe je daarin nog wel wat steekjes laat vallen, zorgt er al voor dat je jezelf verbetert. Een beetje kritisch naar jezelf kijken helpt ontzettend bij het maken van verbeteringen, waardoor jij ook weer een betere leraar wordt.

Ik heb zelf toen ik startte als coach/instructeur regelmatig gevraagd of iemand mij wilde filmen. Heel confronterend, maar het zorgt er ook weer voor dat je jezelf letterlijk een spiegel voorhoudt.

Leermeester?

Natuuuuurlijk moet ik even het sprongetje maken naar de vraag: heb je er wel eens over nagedacht om je SVH Leermeester papieren te behalen? Wij hebben vanaf augustus ook weer een SVH Leermeester cursus op de agenda staan! Zie voor meer info en aanmelden DEZE LINK.

Met behulp van je SVH Leermeester diploma kun je leerlingen vanuit scholen begeleiden en leer je in 3 dagen exact hoe je meer uit beschikbaar talent kunt halen. Leer hoe leuk lesgeven kan zijn en wordt een onmisbare schakel in het doorgeven van kennis!

Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers om meer omzet te creëren, door te focussen op een betere (online) zichtbaarheid en het verbeteren van je aanbod. Daarnaast geef ik trainingen voor SVH Leermeester en SVH Sociale Hygiene“

2 reacties op “The Curse of Knowledge”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *