Ga naar de inhoud
Home » Nieuws » Lege Huls Horeca

Lege Huls Horeca

Van de week was ik weer eens getuige van een knap staaltje lege huls horeca.

De eerste indruk was fantastisch. Een trendy interieur, met verschillende zitjes, hoekjes en veel aandacht voor de aankleding en inrichting. Imposante wandbekleding en zelfs het toilet was imponerend, met dure, hippe behangetjes, afgemaakt met sjieke mandjes met spulletjes en glinsterende spiegels.

Helaas bleef het qua imponeren bij de inrichting en de fancy website die ik vluchtig had bekeken. Al snel werd duidelijk dat de jongedame die me verwelkomde weinig zin had om me écht te woord te staan, en op die momenten mis ik het werken in de bediening het meest. Want het kan zo´n feestje zijn! Eenmaal ons plekje gevonden, waren we toe aan een drankje. Die werd vlot bezorgd en op een bepaald moment werd het echt tijd voor een tweede.

Het was 16.30 uur, dus echt borreltijd, zeg maar. Er was een heel bataljon bediening aanwezig, dus een tekort was er zeker niet, en dat is een luxe in deze tijd. Het was echter bijna onmogelijk om hun aandacht te trekken. Vijf bedieningsmedewerkers zijn langsgelopen, die vooral bezig waren met elkaar, de telefoon, of iets wat vast veel belangrijker was dan het spotten van onze lege glazen en wapperende armen. Ik begon mijn werk in de bediening nog meer te missen.

LAMME ARMEN

Ik zal niet al te lang uitweiden over hoe de namiddag verliep, maar laten we het erop houden dat we vooral lamme armen hadden en aan de bar zijn gaan bestellen. Toen we eraan toe waren om te gaan eten, hadden we dan ook ferm besloten dat “overal” een optie was, zolang het maar niet “hier” was. Al was het niet om de bediening, dan was het wel om de kaart, die er wederom heel mooi uitzag, maar weinig verrassends bood.

Hoe zonde is het dat dit de manier is waarop zo’n avond verloopt? Dat er maar 20 a 50% van de potentiële omzet, daadwerkelijk verzilverd wordt, puur omdat de bediening niet in staat is om dat te doen waarvoor ze er zijn: gasten een fijne avond bezorgen en hen niet te laten denken aan wat ze gaan uitgeven, maar ze te verleiden om langer te blijven en meer te bestellen.

Hoe zonde is het dat wat je biedt, vooral een hoog Instagram-gehalte heeft, maar niets te maken heeft met dat wat de Horeca zo fantastisch maakt?

Helaas zijn er veel te veel van deze zaken in het horeca-aanbod aanwezig en dit zorgt ervoor dat het totale beeld van de Horeca helaas veranderd. Dit is het nieuwe gemiddelde. Want ik weet zeker dat deze zaak voorlopig voldoende gasten zal blijven krijgen. Zit op een A-locatie, veel toeloop van toeristen. Dus dan doen we het goed, toch?

VLUCHTEN

Wij zijn gevlucht, naar een familierestaurant op een B-locatie. Waar de inrichting superfout is, maar de bediening en eigenlijk iedereen die er was, ons een ontzettend goed gevoel van thuiskomen, gaven. Waar je zit op een stoeltje die er 20 jaar geleden al stond. Een corona-overlever, waarbij er maar één ding voorop staat en dat is het naar het zin maken van de gasten. En waarbij de intrinsieke wil vanuit degene die dat doen, je doorvoelt in alles om je heen.

Wijze lessen hieruit? Tuurlijk! Waarom zou ik je anders dit verhaal vertellen. Het zijn er 2:

  1. Besteed meer aandacht aan je personeel dan aan je inrichting.
  2. Zet een paar sterke “helden” op je kaart die de identiteit van je zaak weergeven.

Ik zal ze even toelichten, zodat je er zelf ook wat mee kunt.

PERSONEEL

Het spreekt uiteraard voor zich, en iedereen roept het van de daken, maar het is – vooral in deze tijd – écht het allerbelangrijkste om bestendig verder te kunnen: je team.

Door daar meer tijd, geld en aandacht in te stoppen, en écht te coachen, zorg je ervoor dat ze uiteindelijk (veel) meer opleveren.

Door meer te bieden, krijg je beter personeel. Dit heeft niet alleen te maken met geld, maar vooral ook met aandacht en betere werkcondities. Hoe maak je het werken bij jouw horecazaak aantrekkelijker? Maak lagen, waarin junioren goed gecoached worden door toppers in het vak en zorg er dus voor dat die toppers daar ook daadwerkelijk tijd voor hebben.

Geen toppers aan boord? Krijg ze aan boord en leer hoe het werkt. Dat gastvrijheid iets is dat in het DNA van je hele bedrijf moet zitten. Goed voorbeeld doet goed volgen.

HELDEN

Door een aantal specifieke producten op je kaart te zetten, kun je jouw horecazaak beter definiëren. Zorg er voor dat deze helden, of “signature dishes” écht de allerbeste versies zijn van de wijde omgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de allerbeste red velvet, de allerbeste club sandwich of de allerlekkerste spare ribs. Hierdoor wordt je the place to go voor die specifieke gerechten. Gebruik ze om je identiteit te versterken en zorg ervoor dat je het verhaal vertelt over de gerechten en met welke fantastische ingrediënten je ze maakt.

Ennnn…natuurlijk moet je team het uitstekend kunnen klaarmaken en aanprijzen aan de gasten. Geen mogelijkheid om het zelf goed klaar te maken? Denk dan aan een samenwerking met cateringbedrijf of “dark kitchen” oid, zodat zij jouw maatwerk held kunnen leveren.

Zo word je bekend om datgene wat er toe doet: een warm welkom, een fijn verblijf en een paar toppers op je menukaart.

Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers – ook tijdens en na de lockdown – om meer omzet te creëren, door te focussen op een betere (online) zichtbaarheid en het verbeteren van je aanbod.“

1 reactie op “Lege Huls Horeca”

  1. Maria Alcione Queiroz da Silva

    I am very impressed with the reading , it expressed exactly what I see and in many places, dissatisfied employees hurt the owner of the business. Hard to find places with everything

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *