Ga naar de inhoud
Home » Nieuws » Geen geld maar waarde

Geen geld maar waarde

Ennnn….we zijn los! Yes! Wat een feestje! Ook ik mocht gisteren weer onwennig, maar vastberaden, plaatsnemen op een fijn terras.

Helemaal gelukkig was ik. Niet alleen omdat er een aangrenzend speeltuintje bij was, waardoor mijn dochter ook lekker los kon gaan, maar vooral door alles wat het betekende: het begin van het einde! Joehoeewoee! Ik kan bijna niet uitdrukken op papier hoe blij ik was. Voor mezelf, voor de toppers van de horeca en voor alles waar het voor staat: genieten van een aanstormende zomer vol terrasjes, vakantie en vrijheid. Mijn lach scheurde bijna uit bij m’n mondhoeken, dat werk.

En wat hebben we genoten; heerlijk eten (ik had de zeebaars), lekker wijntje erbij, fijne bediening én natuurlijk zonnig terrasje. Meer had ik niet nodig.

En dat is waar het om gaat: een beleving hebben die mensen blij maakt. En die ervoor zorgt dat je naar huis gaat met een fijn en voldaan gevoel. Dat is waardevol. Én (bijna) niet in geld uit te drukken.

Want toen ik zo naar huis reed (het mocht, had 1 glaasje op 😉) dacht ik aan een hoop, maar niet aan wat ik had afgerekend. Omdat het me niet uitmaakte. Omdat het onbelangrijk was.

Hoe zorg je er nu voor dat je je gasten niet laat denken aan de rekening, maar aan dat waar je van genoten hebt? Dat is de vraag waar ik het vandaag graag over wil hebben. Want het mooie van de Horeca, is dat je daar van iets gewoons, iets bijzonders kunt maken, door WAARDE toe te voegen.

 

WAARDE, WAT IS DAT NU EIGENLIJK?

Waarde geeft aan hoeveel iets gewaardeerd wordt. Dit heeft niet altijd een direct verband met de (kost)prijs, maar zegt veel meer over “wat zou een gast er voor over hebben?” Door waarde toe te voegen, verhoog je de bereidheid van gasten om een hogere prijs voor iets te betalen. Dit betekent niet per se dat je ook de prijs daadwerkelijk moet verhogen, maar het betekent in ieder geval dat je de kwaliteit van jouw aanbod verbetert.

Hierdoor verbeter je positie ten op zichte van je concurrentie en zorg je ervoor dat je jezelf beter onderscheidt. Dit leidt weer tot minder prijsvergelijking door je (potentiële) gast en, met de juiste acties, tot een verbetering van je omzet.

 

WAARDE TOEVOEGEN, HOE GAAT DAT?

Waarde is iets waar je met een aantal knoppen aan kunt draaien. Denk bijvoorbeeld aan kwaliteit, aandacht, kennis, creativiteit, energie of geld. Als je 1 van deze zaken (of meerdere) erin stopt, gaat de WAARDE ervan omhoog. Maarrrrr….dan moet je het wel op de juiste manier doen. Hoe dan?

Ik geef een voorbeeld.

Stel: je hebt vijf ingrediënten, 5 euro budget voor je bordje, en een uurtje de tijd.
Ik geef 2 koks met dezelfde opleiding (en salaris) vervolgens de opdracht om een gerechtje te maken.
Dan krijg ik twee verschillende bordjes met een gerecht daarop (ga ik vanuit).

Als ik deze twee bordjes dan laat zien aan willekeurige mensen, en vraag wat ze ervoor zouden geven, dan zul je vaak zien, dat men voor één van de twee gerechten meer geld over heeft dan de andere. Het ene gerecht is dus meer WAARD dan het andere. Ook al zijn de ingrediënten hetzelfde, is het budget hetzelfde en hebben de koks allebei dezelfde opleiding en salariëring.

Hoeveel zou jij voor dit gerecht overhebben?
Wat is de waarde?

En dat is dus precies waar het om gaat: ZOEK UIT WAAR JE WAARDE KUNT TOEVOEGEN, zonder je kostprijs te verhogen. Zoals bij het voorbeeld, zit het vooral in de creativiteit van de kok, waardoor het gerecht hoger gewaardeerd wordt. En als we dan verder inzoomen, dan gaat het bijvoorbeeld om een betere snijwijze, waardoor de ingrediënten zich mooier presenteren, een mooier bordje, waardoor het gerecht zich beter presenteert of een bereidingswijze van de ingrediënten waardoor het er lekkerder uitziet.

 

HOE VOEG JE WAARDE TOE, ZONDER KOSTEN TE VERHOGEN?

Dat is de centrale vraag. En die stel ik dan ook aan jou. Ga na waar je in jouw zaak waarde kunt toevoegen, zonder je kosten te verhogen. Vaak zit dat in kleine dingen, die er gezamenlijk voor zorgen, dat je uiteindelijk meer haalt aan hetgeen wat je hebt. Ik doe een paar voorzetjes (je kent me inmiddels misschien, ik ben van de voorzetjes) en daarmee daag ik jou uit om meer waarde te halen aan datgene wat jij tot je beschikking hebt.

Komt ie:

  • KEUKEN
    Hoe zorg je voor meer waarde vanuit je ingrediënten? Let hierbij op snijwijze en opmaak van je gerechten. Kun je eventueel een andere bereidingswijze kiezen, waardoor het gerecht lekkerder wordt? Denk met het keukenteam na over hoe je ingrediënten gebruikt worden en hoe je daar meer waarde uit kunt halen. Welke toppings worden er gebruikt? Hoe kun je deze wellicht opwaarderen zonder dat het duurder wordt?

  • MENU/AANBOD
    Wat bied je aan en hoe heb je het op de kaart staan? Is alles goed leesbaar? Gebruik je kadertjes en licht je gerechten uit? Uit onderzoek blijkt dat mensen een gerecht hoger waarderen als je er meer informatie over geeft. Liever dus drie zinnen dan eentje, maar maak het natuurlijk niet te bont. Het is een menukaart, geen boek.

  • PRESENTATIE
    Hoe worden de gerechten gepresenteerd? Welk servies gebruik je. Lijkt iets juist veel of weinig? Wat voor kleuren gebruik je? Laat je servies het gerecht echt spreken? Ziet het er lekker uit? Oogt het mooi en appetijtelijk? Wat zou je nog kunnen aanpassen?

    Welke vorm heeft het bord. Zie je voldoende van het hele gerecht? Is het bord niet te diep, waardoor je producten verstopt liggen?

  • BEDIENING
    Deze factor is natuurlijk cruciaal en kan de beleving maken of breken. Als bedieningsmedewerker speel je een belangrijke rol in het toevoegen van waarde. Zorgen zij daar ook echt voor? Wat is hun doelstelling? Wat wil je van hen? Wat heeft altijd prio? Is het je team duidelijk wat zorgt voor meer waarde? Hebben ze daar voorbeelden en handvatten voor?

    Een simpel trucje wat ik laatst (weer eens) hoorde van een horecaondernemer, is dat hij altijd sterretjes voor de namen zette van gasten die al eens waren geweest. Hierdoor wist het bedienend personeel dat ook en hoefde ze alleen maar te beginnen met “leuk dat jullie er weer eens zijn, wat willen jullie drinken?” en dat geeft voor de gast al meer waarde, zonder dat het substantieel meer kost.

  • OMGEVING
    Is de ingang netjes en worden gasten verleid om binnen te komen? Is alles duidelijk? Weten gasten waar ze aan toe zijn als ze komen? Nodigt de garderobe uit? Kun je eventueel iets communiceren bij de ingang?

    Is het sanitair netjes? Is alles aanwezig? Kun je eventueel serviceartikelen toevoegen?

    Is er iets leuks voor kinderen? Hoe kun je dit verwerken in het bezoek? Hoe zorg je ervoor dat kinderen graag terugkomen? Kun je iets speciaals doen met hun gerechten?

    Zitten de stoelen lekker? Staan de zitjes fijn? Is er nog iets te doen aan de zitjes bij de “niet-populaire hoekjes?” Kun je daar waarde toevoegen?

     Hoe kun je waarde toevoegen door de omgeving aan te passen? Ziet het bar/afrekengedeelte er netjes uit? Zijn er elementen (stapel kassarollen oid) die afleiden. Is het schoon?


WERK AAN JE WAARDE

Ga aan de slag en ontdek hoe jij met weinig tot geen kosten of moeite, meer waarde kunt creëren. Geef jezelf en je team wat tijd om creatief te zijn. Soms kun je meer bereiken met dezelfde ingrediënten.  

Grz Suus

 

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers – ook tijdens en na de lockdown – om meer omzet te creëren, door te focussen op een betere (online) zichtbaarheid en het verbeteren van je aanbod.“

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *