Ga naar de inhoud
Home » Nieuws » Bondgenoten

Bondgenoten

Bondgenoten. Dat is het waar we het vandaag graag over willen hebben. Want in een tijd als deze, waar onduidelijkheid en onzekerheid regeren, is het hebben van de juiste bondgenoten, niet alleen heel handig, maar biedt het ook steun en hulp. Zeker de moeite waard om eens te checken of je wellicht een bondgenootschap aan kunt gaan, waardoor je voordelen en kansen creëert.
 

Maar wat zijn nu precies bondgenoten?

In principe zijn bondgenoten partijen die dezelfde doelgroep hebben, maar niet hetzelfde product. En daarbij merken wij direct even op dat als je dezelfde doelgroep hebt en ook hetzelfde product, je meestal concurrent bent van elkaar. Wat weer niet betekent dat je met concurrentie niet ook eventueel een bepaalde samenwerking aan zou kunnen gaan…klinkt wat ingewikkeld, dus ik licht het ook even toe met een plaatje:
Middels dit kwadrant zie je dat een klassieke bondgenoot dus een partij is die wel dezelfde doelgroep bedient, maar een ander product. Maar wellicht zijn andere samenwerkingsvormen dus ook mogelijk. Denk aan het samenwerken met leveranciers of een samenwerking met een partij die wel eenzelfde product heeft, maar een andere markt bedient.
 

De voordelen van het samenwerken met bondgenoten

Hier wordt het pas echt interessant, want uiteraard is een bondgenootschap alleen interessant als je er ook echt voordeel uit hebt. Ik zet ze even op een rijtje
  • Netwerk. Je kunt gebruik maken van elkaars netwerk, hierdoor kun je vrij gemakkelijk contact leggen met nieuwe gasten/klanten die passen bij jou. Je biedt immers iets aan dezelfde doelgroep.
  • Naamsbekendheid. Je kunt gebruik maken van elkaars identiteit/brand/imago. Soms hebben mensen uit je doelgroep nog niet echt een klik met je, maar krijgen ze wel interesse als je een samenwerking aangaat met een partij die wel (al) past bij hun eigen identiteit.
  • Acties/combi’s. Je kunt gezamenlijke acties bedenken waardoor je een combi maakt van je aanbod en hierdoor beiden meer omzet realiseert. Denk bv als horecaondernemer aan het aangaan van een samenwerking met de plaatselijke fietsverhuurder, waardoor je een fietsdagje weg + lunch onderweg kunt aanbieden voor een scherpere prijs.
  • Kennis & vaardigheden. Je kunt kennis en vaardigheden van elkaar gebruiken. Iets waar jij niet goed in bent of weinig van weet, kan best iets zijn waarin jouw bondgenoot als specialist in is. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
  • Materialen & faciliteiten. Je kunt wellicht materialen of faciliteiten van elkaar gebruiken (online en offline). Denk hierbij aan bv terrasmeubels, keukenmaterialen, facilitaire ruimtes, online accounts, websites, etc.
  • Overtuigen. Je kunt gezamenlijk krachtigere boodschappen uiten naar andere instanties, zoals gemeente en andere (overheids)instanties.
  • Risico. Er is relatief weinig risico, omdat je maar in beperkte mate afhankelijk bent van elkaar. Er is over het algemeen een laag afbreukrisico.
 
Wij hebben de meeste genoemd, wellicht dat jij nog andere voordelen ontdekt. Sommige voordelen ontdek je ook later of zijn minder specifiek te meten, zoals de steun die je elkaar biedt, en de inspiratie die je wellicht krijgt.
 

De nadelen van het samenwerken met bondgenoten

Natuurlijk zijn er ook altijd nadelen te noemen bij het aangaan van een samenwerking of bondgenootschap. Je bent afhankelijker van elkaar en dat kan er in de praktijk natuurlijk leiden, dat als afspraken niet worden nagekomen, dit een effect heeft op jou. Let hier dus ook bij het aangaan van een samenwerking. Wat zijn de werkelijke risico’s? Zorg ervoor dat je goed weet wat je met elkaar afspreekt en wat je doet als er iets niet goed blijkt te gaan.
Toch wegen de nadelen bij een goed bondgenootschap nooit op tegen de vele voordelen en daarom raad ik je absoluut aan om ook eens na te denken over het aangaan van een “bondje”.

 

Onze nieuwe bondgenoot!

Ook wij hebben vanaf begin dit jaar voorbereidingen getroffen om een bondgenootschap aan te gaan en vorige week was het zover en hebben wij de handtekening gezet! Wij gaan namelijk samenwerken met Suus horeca specialist en hierdoor hebben wij een aantal fijne voordelen waar ook onze (potentiële) klanten weer gelukkig van gaan worden:
  • Zij kan gebruik maken van de faciliteiten van het Horeca Vakcollege en daardoor ook (digitale) livedagen organiseren, waardoor zij nóg meer ondersteuning kan bieden aan de klanten (horecaondernemers)!
  • Wij kunnen gebruik maken van het netwerk van Suus horeca specialist en zij van ons netwerk, ook heel handig.
  • Wij kunnen gebruik maken van haar expertise op het vlak van marketing en resultaat/doelgericht werken, vanuit kengetallen.
  • Zij kan gebruik maken van onze expertise op het gebied van lesgeven, leerplannen en andere kennis en vaardigheden die zij in huis hebben.
 
Vanaf deze week zijn we al flink aan de slag en gaan we voor een lancering medio mei.
 

We zoeken nog horecaondernemers die in onze eerste pilotgroep willen meedoen, dus heb je interesse? Mail dan via suus@horecavakcollege.nl of bel via +316 45856789 en wie weet kunnen wij ook als bondgenoten met elkaar optrekken om zo meer resultaat te halen uit jouw horecazaak!

Meer info vind je ook HIER

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *