Zo, de eerste zonnige terras-dagen zitten erop en we kunnen weer even op de reservebank. Met dit weer is de animo toch stukken minder en dat maakt de aanloop van gasten ook direct een stuk grilliger. De registratieverplichting en de reservering, doen, naast alle andere coronaregels, ook een duit in het zakje, waardoor er nog geen sprake is van een “overvloed”.
Maarrrr…het begin is er in ieder geval! Een feestje om na al die maanden weer lekker open te mogen! Onwennig en allemaal nieuw, voor iedereen. Het is het begin van het einde, zo voelt het. Nog eeeeven volhouden…
Beetje hulp en inspiratie nodig in dat volhouden? Wij doen wat voorzetjes, zodat jij het af kan maken…komt ie!
1. Weten jouw gasten wat ze moeten weten?
“Jaaaaa….maar dan moet ik eerst weer van te voren eerst reserveren….zo’n gedoe!!” is de fameuze uitspraak die ik van een kennis hoorde. Vaak zijn je gasten niet helemaal goed op de hoogte. Reserveren kan aan de deur, en het is allemaal een stuk toegankelijker dan wellicht de indruk is die gasten hebben. Communiceer dus duidelijk
en regelmatig met je gasten , over bijvoorbeeld:
…wat jij gedaan hebt om het bezoek zo veilig mogelijk te maken
…dat er nog ruim voldoende plek is om heerlijk van het zonnetje te genieten
…dat reserveren dus gewoon aan de deur kan
…dat je extra dekens/heaters hebt, op de wat koudere dagen
…dat je bij jullie een droog plekje hebben onder de parasol
…welke plekjes bij jullie er zijn, welke favoriet zijn, welke lekker in de zon, etc.
Enzovoorts, enzovoorts. Uiteraard helpt het dan ook om een goed fotootje erbij te plaatsen, die jouw boodschap versterkt.
Wat ook erg goed werkt, is als je het verhaal vertelt vanuit één van je (vaste) gasten die al is langs geweest. Liefst een quote erbij (“het is hier fantaaaastisch!”) en uiteraard een fotootje van de persoon in kwestie. De beste reclame, is de reclame die een ander voor je maakt.
2. Waar ga jij je omzet mee maken?
Wat is hetgeen waar je de meeste omzet mee maakt? Is dat inderdaad vanuit je terras of blijf je ook een alternatief aanbod houden? En hoe kun je die twee met elkaar combineren?
Bedenk dus goed wat jouw gast doet als hij met je in aanraking komt. Als hij (of zij natuurlijk) een koffie komt pakken op jouw terras, hoe zorg je er dan voor dat hij ook in aanraking komt met de rest van je aanbod? Bied een “to go” lunch, borreltas of ander lekkers aan, zodra hij dreigt af te gaan rekenen of als het tegen zessen loopt. Zo zorgt je ervoor dat je gasten extra lang gebruik maken van hetgeen je te bieden hebt, ook als ze jouw terras al hebben verlaten.
Andersom kan natuurlijk ook: laat bijvoorbeeld weten via je bezorgservice dat ze ook welkom zijn op je terras. Koppel eventueel een passende actie, zodat je men daarmee een extra reden geeft om die stap te maken.
3. Wat als straks alles weer verandert?
Niets is zo veranderlijk als… de maatregelen in coronatijd! We hebben er ondertussen ervaring in gekregen dat de ene week anders kan zijn dan de andere week. Niets nieuws onder de zon, zou je zeggen. Toch merken wij dat er veel lijdzaam wordt afgewacht en toegekeken, terwijl er wat dat betreft ook nog wel wat meer kan dan je in de eerste instantie denkt.
“Als de wind waait, bouwen sommige mensen windschermen, anderen windmolens” zei een slimme man ooit tegen ons, en deze quote dragen we altijd met ons mee. Het is er één die je laat nadenken over de mogelijkheden die er zijn.
En wie ben jij? Ben jij iemand die windschermen bouwt of windmolens? Zoek jij naar hoe je je kunt “wapenen” tegen al deze veranderingen, of ben je op zoek naar de manier waarop jij je voordeel ermee kunt doen? Als alle veranderingen het nieuwe normaal is, hoe kun je het dan in jouw voordeel gebruiken?
Het begint met het opzetten van een andere bril. En dat klinkt allemaal simpel en makkelijk, en ik heb natuurlijk ook wel in de gaten dat het allemaal niet zomaar meewerkt, maar we zitten nu eenmaal in deze situatie, of we willen of niet.
Zet dus een andere bril op, en bedenk goed wat voor voordelen of kansen er zijn die je kunt benoemen vanuit de situatie nu en de situatie straks.
Gaan we wellicht weer een lock-down in? Wat betekent dit voor jou? Wat is hetgeen je dan gaat doen? Wat kun je nu al doen, om straks snel(ler) te kunnen schakelen?
Of wellicht kunnen we straks open? Wat betekent die voor je huidige aanbod? Hoe snel kun je opschalen met personeel? Hoe zorg je ervoor dat er geen omzetderving ontstaat?
Het zijn wat open vragen die ervoor zorgen dat je nu nadenkt over een tijd die sowieso zal veranderen. Wij hopen je op weg te hebben geholpen.
Take care,
Team Horeca Vakcollege